Kamis, 03 Februari 2011

Tugas dan Tanggung jawab KPMD


Tugas dan Tanggung jawab KPMD

KPMD adalah warga desa terpilih yang memfasilitasi atau memandu masyarakat  dalam mengikuti atau melaksanakan tahapan PNPM Mandiri Perdesaan di desa dan kelompok masyarakat pada tahap perencanaan, pelaksanaan maupun pemeliharaan. Sebagai kader masyarakat tentunya peran dan tugas membantu pengelolaan pembangunan di desa diharapkan tidak terikat oleh waktu. Jumlah KPMD disesuaikan dengan kebutuhan desa dengan mempertimbangkan keterlibatan atau peran serta kaum perempuan dan RTM. Untuk itu aspek kerelawanan, mau meluangkan waktu, kejujuran diharapkan ada pada diri para kader atau KPMD. Selanjutnya kader masyarakat sebagai tenaga teknis juga perlu dibentuk dalam rangka membantu memfasilitasi penulisan usulan dan/ atau pelaksanaan kegiatan prasarana infrastruktur yang diusulkan masyarakat.

Secara umum tugas dan tanggung jawab KPMD adalah :
a.   memfasilitasi pelaksanaan pendataan RTM dan penyusunan peta sosial pada saat musyawarah dusun,
b.   mengumpulkan data-data yang diperlukan untuk proses penggalian gagasan, seperti : data kelompok masyarakat yang ada di desa, data penduduk miskin, hasil pendataan RTM dan data pendukung lainnya,
c.   menyebarluaskan dan mensosialisasikan PNPM Mandiri Perdesaan kepada masyarakat desa.
d.   memastikan terlaksananya tahap-tahap kegiatan PNPM Mandiri Perdesaan di desa mulai dari perencanaan, pelaksanaan  sampai pelestarian.
e.   mendorong dan memastikan penerapan prinsip-prinsip dan kebijakan PNPM Mandiri Perdesaan setiap   tahapan PNPM Mandiri Perdesaan di desa, mulai dari perencanaan, pelaksanaan sampai  pelestarian.
f.    mengikuti pertemuan bulanan dengan PL yang difasilitasi oleh Fasilitator Kecamatan untuk membahas kendala dan permasalahan yang muncul serta mengambil langkah-langkah yang diperlukan.
g.   membantu dan memfasilitasi proses penyelesaian masalah perselisihan di desa.
h.   mengefektifkan penggunaan papan informasi di desa dan dusun
i.    mendorong  masyarakat  untuk  berperan  serta  dalam pelaksanaan kegiatan, termasuk dalam pengawasan.
j.    mensosialisasikan sanksi dan keputusan lainnya yang telah ditetapkan dalam Musyawarah Antar Desa dan Musyawarah desa  kepada masyarakat.


12 komentar:

Unknown mengatakan...


Hello mates, its enormous article about teachingand completely explained, keep it up all the time. gmail login

aditya.aulia139@gmail.com mengatakan...

[[[Kontak Saya]]]]
W/A:::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
Tel:::::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
e_mail::::::::::::::::::::[aditya.aulia139@gmail.com]
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
COMPANY:ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
W/A:::::(+44) 7480 729811
Tel....:::(+44) 7480 729811
e_mail:::[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

Alberth Eduard Sanady mengatakan...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

Queen Chahaya ( Quick Business loan from the only genuine lender mother Rika Anderson Loan) Pinjaman Bisnis Cepat dari satu-satunya ibu pemberi pinjaman asli Rika Anderson mengatakan...

Saya Queen Chahaya dari Gang plamboyan 1 kec kembangan, Jakarta barat, Indonesia, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIA yang telah berkeliling mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati, saya menghabiskan hampir 12 juta dalam tangan pemberi pinjaman palsu.
Satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah PERUSAHAAN RIKA ANDERSON LOAN. Saya mendapat pinjaman Bisnis online saya sebesar Rp50.000.000 dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Yang lain semua pembohong, Tapi PERUSAHAAN RIKA ANDERSON LOAN memberi saya mimpi dan kebahagiaan saya kembali.
alamat email: rikaandersonloancompany@gmail.com
Hubungi / Whatsapp: +1 323 689 3663  
Email pribadi saya sendiri: queenchahaya@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda mau. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran. Hati-hati

Nur Fazura mengatakan...

Contact Info.
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107
e_mail :::: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sekiranya anda melihat iklan ini, sila beri diri anda bertuah kerana jawapan pencarian anda akhirnya berakhir kerana saya dapat menyatakan dengan jelas bahawa percubaan pertama dan satu-satunya untuk mendapatkan pinjaman dari organisasi berprestij ini sememangnya curang dan kebaikan berita adalah bahawa pada tahun ini 2020 dan juga berita baik lain adalah mereka boleh memberi pinjaman sebanyak Rm3.7juta dalam seberapa banyak yang anda boleh membuktikan kepada mereka bahawa anda boleh membayar ansuran bulanan secara tetap .. saya sangat gembira bahawa saya pinjaman Rm350k sememangnya berjaya kerana pada masa sekarang ini sangat sukar untuk mencari pemberi pinjaman yang asli tetapi rahmat Allah bercakap untuk saya bahawa saya tidak jatuh ke tangan penipu Jika anda memerlukan pinjaman tidak kira lokasi anda di Malaysia (Kuala Lumpur, Melaka, Kota Kinabalu, Kota Baharu dan sebagainya..)
anda bebas untuk memohon walaupun mereka yang berada di luar Malaysia boleh>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Anda boleh menghubungi saya melalui
e_mail:::::::::nurfazura294@gmail.com
Telefon::::+60142279107
W/A:::::::::+60142279107

Amar Irfan Sophia mengatakan...

Orang yang baik

nama saya Sophia Amar Irfan berasal dari MALACA di sini di MALAYSIA
Saya ingin memberi keterangan mengenai syarikat pinjaman Amerika yang telah membantu saya dari segi kewangan

Saya telah bertemu dengan banyak syarikat pinjaman secara dalam talian dan saya sering ditipu oleh borang pinjaman ini yang berpura-pura ingin membantu anda daripada masalah kewangan anda tetapi dalam kehidupan sebenar mereka mengejar wang anda dan akan membuat anda lebih banyak hutang dan merosakkan perniagaan anda dan kehidupan keluarga anda juga

Saya mempunyai pengalaman yang lebih baik memberi pinjaman daripada (METROLINA CREDIT COMPANY) sebuah syarikat pinjaman Amerika

Mereka menunjukkan kepada saya dan keluarga saya dan saya akan sentiasa berterima kasih kepada (METROLINA CREDIT COMPANY)

Saya menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang yang memerlukan pinjaman bahawa sebenarnya ada firma pinjaman tulen yang dapat membantu anda dengan pinjaman. jadi berhenti menjadi bodoh kepada pemberi pinjaman pinjaman palsu dalam talian dan saya sangat pasti anda akan tersenyum sama seperti saya tersenyum

Hubungi syarikat pinjaman

Nama ::: METROLINA CREDIT COMPANY
Gmail :: metrolinacreditcompany@gmail.com
Whatsapp :: + 1 650 382 2846

Kenalan Saya
Sophia Amar Irfan
GMAIL::amarirfansophia@gmail.com

KEMALA JAYACHANDRA mengatakan...

Assalamualaikum
Nama saya Kemala Jayachandra
Dari Jakarta selatan Indonesia
e-mail: kemalajayachandra438@gmail.com
Terima kasih kepada ALLAH untuk membuat kesedihan saya berakhir oleh RYAN CEANIC LOAN FIRM untuk beberapa waktu sekarang perdagangan saya telah mencapai dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan perdagangan saya kembali, saya telah ditipu berkali-kali RYAN CEANIC dan memberi saya pinjaman Rp 1 miliar (Rp1.000.000.000) karena 75% dari pinjaman online itu palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi RYAN CEANIC LOAN FIRM adalah 100% peminjam pinjaman online,
E-mail: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
Whatsapps: +4915772501298

PAPERWORK EXPERTS PROGRAMMERS mengatakan...

Very interesting article. Many articles I come across these days do not really provide anything that attracts others as yours, but believe me the way you interact is literally awesome I do respect that so much. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates you make and as well take the advantage to share some latest information

ON HOW A FOREIGNER CAN GET A REAL DATABASE REGISTERED US OR UK PASSPORT FROM THEIR IMMIGRATION INSIDERS which many are not yet informed of the new and easiest way to get a dual citizenship through this method and their advantages in 2021 due to the COVID19 pandemic . I will also take the advantage to ask for your permission to join our 179.3k members on TELEGRAM GROUP
to share with us your ideas or any latest update on your blog.
We are expecting you on our platform
Thank so much for giving me this great opportunity to express my self on your beautiful platform.

Kenya evisa application mengatakan...

Superb information article. Thank you . The travelers need to fill up the Kenya evisa application form to get the Kenya visa. Therefor, if the apply online, will get the fastest visa services with 24 hours customer support.

Indian visa mengatakan...

Great article this is really informative and innovative: with new updates.with new updates. It was really valuable. Thanks a lot. Travelers can easily apply online for evisa India. Thus the Government of India has provided an easy-to-use method to apply for visas through a simple online Indian visa application form.

james mengatakan...

Waow this is unbelievable, it is my first time to be carried away by such a high profile article, I will immediately contact you directly and also to take the advantage to share some latest information about BUY GENUINE DRIVERS LICENSE ONLINE

Sophia mengatakan...

Excellent, this is great. If you want to learn more about Turkish visas you can visit on our e visa Turkey website. And read here all info about Turkey evisa online.